PROGRAM KOMPUTERYZACJI BIBLIOTEKI
ZESPOŁU SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH NR 2 W LUBLINIE
w latach 2005-2010
Opracowanie: Elżbieta Frant, Halina Chlebińska
WSTĘP
Postęp w dziedzinie informacji i
techniki komputerowej, który nastąpił w naszym kraju nie ominął
bibliotek szkolnych. W dzisiejszych czasach nie sposób wyobrazić sobie
nowoczesnej biblioteki bez skomputeryzowanych zbiorów. Tylko taka
biblioteka faktycznie może pełnić funkcję wspierającą realizację
programów dydaktycznych i wychowawczych szkoły. Nowoczesna szkoła musi
więc posiadać skomputeryzowaną bibliotekę.
Stworzenie elektronicznej
bazy danych o zbiorach bibliotecznych i zapoczątkowanie
zautomatyzowanego systemu obsługi czytelnika jest ważnym
przedsięwzięciem na rzecz przekształcenia biblioteki w multimedialne
centrum informacyjne.
CELE KOMPUTERYZACJI BIBLIOTEKI:
1. Podniesienie jakości pracy szkoły poprzez zwiększenie efektywności pracy biblioteki
2. Stworzenie szybkiego, sprawnego oraz wielofunkcyjnego systemu informacyjnego dla uczniów i nauczycieli szkoły
3. Przygotowanie uczniów do świadomego korzystania z różnych źródeł informacji
4. Włączenie biblioteki do sieci bibliotek szkolnych posiadających jednolite oprogramowanie
5.
Podejmowanie działań w kierunku unowocześnienia biblioteki i
przekształcenia jej w multimedialne centrum informacyjne
DZIAŁANIA ZWIĄZANE Z PRZEBIEGIEM KOMPUTERYZACJI:
– zakup sprzętu komputerowego
– zakup programu MOL 2000+
– zakup czytnika kodów kreskowych
– zakup nalepek z kodami kreskowymi na książki
– podłączenie drukarki
– utworzenie stanowisk komputerowych dla uczniów
– podłączenie do Internetu
– założenie sieci
ETAPY KOMPUTERYZACJI:
Etapy komputeryzacji zostały zaplanowane tak, aby uczeń ? czytelnik biblioteki mógł jak najszybciej odczuć zmiany, spowodowane zakupem komputera do biblioteki. Gwarantują także optymalne wykorzystanie zakupionego sprzętu i oprogramowania.
Założenia wstępne dotyczące pracy bibliotekarza przy tworzeniu bazy danych o zbiorach bibliotecznych:
1. Sporządzanie opisów książek z autopsji.
2. Wprowadzanie pełnych
opisów bibliograficznych z podawaniem ISBN czyli Międzynarodowego
Znormalizowanego Numeru Książki przy komputerowym opracowywaniu
wszystkich nowości od chwili zakupu programu MOL do biblioteki.
3. Przy opracowywaniu książek wpisanych do biblioteki przed zakupem programu MOL stosujemy opis uproszczony.
4. Naklejanie na każdej opracowanej komputerowo pozycji nalepki z kodem kreskowym, wczytanie do pamięci komputera
5. Ponowna klasyfikacja zbiorów w związku ze zmianami w UKD
HARMONOGRAM DZIAŁAŃ
Etap | Zadania do realizacji | Termin realizacji | |
Baza danych w zbiorach bibliotecznych | Zautomatyzowany system obsługi czytelnika | ||
I | – ustalenie parametrów programu MOL 2000+ – komputeryzacja książek z działów L, częściowo z dz. Bw, Prz | – założenie rejestru czytelników ? uczniów, nauczycieli i pracowników szkoły – rozpoczęcie wypożyczania komputerowego od lutego 2006r. przy jednoczesnym utrzymaniu tradycyjnego sposobu wypożyczeń – zapoznanie uczniów poszczególnych klas z zasadami zautomatyzowanej obsługi czytelnika – podłączenie do Internetu – utworzenie stanowisk komputerowych dla uczniów | Rok szk. 2005/2006 |
II | – komputeryzacja książek z działów: Bw, B, Prz – komputerowe opracowanie czasopism, zapoczątkowanie elektronicznej akcesji czasopism | – skomputeryzowana obsługa wszystkich czytelników | Rok szk. 2006/2007 |
III | – komputeryzacja książek popularnonaukowych z działów od 0 do 9 | – utworzenie jednego stanowiska komputerowego dla czytelników do samodzielnego korzystania z bazy danych | Rok szk. 2007/2008 |
IV | – komputeryzacja książek z działów: H, literatura dla dorosłych | Rok szk. 2008/2009 | |
V | – komputeryzacja książek z działów: Pd, księgozbiór podręczny, | Rok szk. 2009/2010 | |
VI | – tworzenie kartoteki komputerowej | Rok szk. 2009/2010 |
SPODZIEWANE EFEKTY KOMPUTERYZACJI:
1. korzyści dla szkoły
– impuls dla nowoczesnej dydaktyki
– podniesienie jakości pracy szkoły
– pozytywna ocena pracy szkoły
– rozwijanie aktywizującego nauczania w szkole
– efektywne zarządzanie zasobami materialnymi
2. korzyści dla ucznia
– większe zainteresowanie uczniów biblioteką szkolną
– aktywizacja czytelników w ich pracy samokształceniowej na skutek łatwości dostępu do informacji
– wzbogacenie form codziennej pracy bibliotekarza oraz zajęć bibliotecznych
– zwiększenie możliwości sprawnego wyszukiwanie informacji
– możliwość szybkiego zaspokojenia potrzeb zarówno nauczycieli jak i uczniów
–
nauczyciele bibliotekarze dysponują większą ilością czasu na
prowadzenie pracy pedagogicznej w bibliotece, na podjęcie działań na
forum środowiska lokalnego
3. korzyści dla biblioteki
–
usprawnienie pracy bibliotekarza – zmniejszenie czasochłonności takich
prac jak rejestracja wypożyczeń, liczenie statystyki, kontrola
zaległości jak i scontrum
– obliczanie wartości materiałów bibliotecznych
–
tworzenie czytelnej i przejrzystej dokumentacji biblioteki oraz szkoły w
postaci wydruków komputerowych programów MOL, WORD, EXEL.
– biblioteka szkolna zyska w oczach uczniów, gdyż doceniają oni nowoczesne sposoby dotarcia do potrzebnych informacji
– biblioteka wykorzystuje zasoby materialne do realizacji celów określonych w planie rozwoju szkoły
– inspirowanie i rozwijanie twórczej aktywności uczniów i nauczycieli
EWALUACJA
Na obecnym etapie, czyli tworzeniu
komputerowej bazy danych ewaluacji programu będziemy dokonywały podczas
rocznych sprawozdań z pracy biblioteki, dokonując analizy planowanych
zadań.
Po utworzeniu stanowisk dla czytelników w czytelni ewaluacja programu będzie odbywała się poprzez:
1. przeprowadzanie rozmów z nauczycielami i uczniami,
2. uwzględnianie wszelkich uwag i opinii skierowanych przez użytkowników biblioteki podczas rozpoczęcia tworzenia MCI,
3. ankietowanie nauczycieli i uczniów tak, aby dostosować przyszłe Multimedialne Centrum Informacji do ich potrzeb i oczekiwań.
Bibliografia:
1. Andrzejewska J.: Bibliotekarstwo szkolne. Teoria i praktyka.T.1:Organizacja biblioteki. Warszawa 1996.
2. Andrzejewska J.: Reforma systemu edukacji a biblioteki szkolne. ?Biblioteka w szkole? 1998 nr 11/12 s.1-5
3. Komputer w bibliotece szkolnej. ?Biblioteka w szkole? 1996 nr 7-8
4. Mroczkowska M. : Komputeryzacja biblioteki szkolnej. ?Biblioteka w szkole? 2000 nr 11 s.24-25
5.
Rola i miejsce nowoczesnej biblioteki w zreformowanej szkole. Materiały
z wojewódzkiej konferencji poświęconej diagnozie bibliotek
Lubelszczyzny. Lublin 2000.
6. Saniewska D.: Vademecum nauczyciela bibliotekarza. Warszawa 2003
7. Staniów B. : Biblioteki szkolne w Polsce ? dokąd zmierzamy? ?Biblioteka w szkole? 2004 nr 4 s.1-4