W związku z wprowadzeniem kształcenia na odległość w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania szkół i placówek oświatowych w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID- 19 MEN określiło zasady prowadzenia nauczania na odległość. Nowe przepisy obowiązują od 25 marca 2020 r. do 10 kwietnia 2020 r. Dyrektor szkoły odpowiada za organizację kształcenia, a nauczyciele realizują zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu kształcenia w ramach obowiązującego ich dotychczas tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami albo na ich rzecz.
https://www.gov.pl/web/edukacja/ksztalcenie-na-odleglosc–nowe-regulacje-prawne
W ramach pracy warsztatowej nauczyciele pracują z programem MOL Net+ :
- Melioracja katalogów bibliotecznych (niezbędna i czasochłonna zwłaszcza po scaleniu baz danych).
- Melioracja słownika haseł przedmiotowych.
- Ujednolicanie oznaczeń sygnatur zbiorów.
- Ubytkowanie zbiorów (częściowo możliwe, gdy mamy spis numerów inwentarzowych zbiorów przeznaczonych do ubytkowania).
- Tworzenie zestawień tematycznych zbiorów.
- Statystyka czytelnictwa (analiza, ewaluacja, szukanie rozwiązań na podniesienie poziomu czytelnictwa).
- Nauka obsługi programu MOL Net+ (dla wielu nauczycieli to nowy program, którego obsługi uczą się samodzielnie).
W ramach pracy pedagogicznej:
- Redagowanie i udostępnianie relacji z wydarzeń bibliotecznych na stronę internetową szkoły, blog biblioteki szkolnej i na stronach mediów społecznościowych placówki.
- Praca z materiałem fotograficznym, filmowym dotyczącym wydarzeń bibliotecznych i szkolnych.
- Przygotowywanie materiałów edukacyjnych, w tym cyfrowych, wspierających uczniów w nauce zdalnej.
- Gromadzenie i udostępnianie materiałów edukacyjnych dla nauczycieli jako wsparcie w zdalnym nauczaniu.
- Tworzenie bazy danych z lekturami i innymi książkami dostępnymi w Internecie dla uczniów, a także nauczycieli i rodziców.
- Promowanie ciekawej literatury wartej przeczytania.
- Wyszukiwanie i udostępnianie wydarzeń literackich, edukacyjnych przydatnych w tym czasie w nauce.
- Przegląd nowości rynku wydawniczego i planowanie zakupów.
- Samokształcenie.
- Udział w szkoleniach on-line, webinariach, grupach dyskusyjnych.
- Udział w spotkaniach autorskich on-line.
- Przegląd informacji, nowości na blogach i portalach bibliotecznych w ramach doskonalenia zawodowego i inspiracji do pracy własnej.
- Podnoszenie własnych kompetencji czytelniczych i edukacyjnych poprzez czytanie dostępnej literatury, artykułów, blogów literackich, bibliotecznych, edukacyjnych, itp.
- Kontynuacja zaplanowanej wcześniej pracy pedagogicznej w innej formie.
Każdy z punktów to nie tylko propozycja, a praktyka wynikająca z aktualnych potrzeb. Możemy swoją pracę wykonywać w domu, a kolejne sposoby pracy zdalnej nauczyciela bibliotekarza chętnie opiszemy. Prosimy o komentarze, emaile na ten temat.